onsdag 6 oktober 2010

Prao på Vendels

Dag 2 avklarad :D

Och jag får börja 1h senare imorron(kl 07.00)! För att dom är 3st tor-fre-lör i bageriet.

Men i alla fall, upp tidigt idag också... jobbigt! Men bara 2 dagar kvar :) Eller jag & pappa ska dit på lördag eftermiddag också ju men det gör inte så mycket.

Dagen började som precis samma som igår, eller okej inte exakt samma, jag fick skära äpplena istället. Och det var till o med mer än igår, 2,5kg. Men det gick snabbt... Tråkigt ville bara dryga ut allting, så att klockan blev 2 snabbare. Aja, det funkade inte så värst bra. Efter det fick jag göra baguetter, eller grunden till o börja med, vika in hörnen o rulla dom & upp på en plåt med skarven neråt. Paketera kakor var nästa uppgift, en massa pyttesmå kakor som skulle någonstans, dom skulle ner i korgar. Caféet blev nästa sak, skulle lägga upp alla kakor, med mandlar, russin, choklad med pärlsocker på & frukt/nöt, i såna glasburkar. Och sen alla "bakverk" alltså typ choklad/äppelkaka, mazariner & chokladbollar. 
Sen var det att lägga upp bröden i korgar/på hyllorna ganska kul men lite svårt för Gustav sa att det skulle se fullt & trångt ut, men det var inte så mycket bröd som var klart så ena hyllan blev var bra medan den andra blev helt misslyckad :p Dom sista bröden var knäckebröden som skulle upp i en korg & nästan alla fick plats blev rätt trångt och kändes som några skulle gå sönder men det gjorde dom inte :) 
Äntligen frukost! Inte för att jag var särskilt hungrig, men hade sjukt ont i mina ben. & till frukost blev det en dinkelbulle med russin i, brukar inte gilla när det är frukt i bröd/kakor m.m men detta var faktiskt gott :) Det blev en ganska lång frukost, för Gustav satt o kollade i tidningen "BRÖD" som jag tror alla bagerier får? Det var något sånt i alla fall. 
Nu skulle rullas ut, först vek man dom & tryckte ner kanten så dom inte skulle gå upp, sen var det bara o rulla & sen ner på plåten. Mycket bröd efter det, först "Petit Pain"(frukost bullar) som jag förklarade i går tror jag? Börjar bli bättre på det :) Nästa var nog dinkelbullar? Efter det var det något som skulle ner i formar men först skulle dom "rund.... något" kommer inte på vad det heter, men det börjar jag också bli bättre på! Och det är svårt. Sen var det samma "rund...?" fast med veckans äpple & fänkolsbröd, och om jag tyckte det andra var svårt så var detta typ 10 gånger svårare! Äpplena ville hela tiden åka ut, det var några frön som gjorde degen hal & så fastnade den i bordet hela tiden. baguetterna......
Det jobbigaste under hela dagen var detta, dela & rulla chokladbollar. Alla tycker väl att det är enkelt & kanske kul? Men inte om man ska göra 150st! Så tråkigt! Och medan jag väntade på att någon skulle hjälpa mig att doppa dom i choklad & sen rulla dom i kokos så fick jag skära upp en mazarinkaka med blåbär i :) Den var fryst, alltså jätte hård, alltså jätte svår att dela. Men det gick. Sen kom någon jag glömt vad hon heter & hjälpte mig med chokladbollarna, sen var det ännu mer äpplen... & det sista var att städa, som vanligt typ ;) Men det blev att skura golvet, vilket faktiskt var ganska kul, vet inte hur, men det var det. Sen kom pappa & så åkte jag hem vid 13.45 :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar