tisdag 5 oktober 2010

Prao på Vendels

Första praodagen idag då, va ledig igår vet inte riktigt varför men verkade som det inte direkt är någon som jobbar på måndagar elr om dom jobbade natt/morron? 


I alla fall så är jag på Vendels i Kåseberga(mot Ystad nere vid havet)om det var någon som inte visste det ;) 


Guuuuuud, det var hemskt att gå upp typ 04.45 imorse, eftersom jag börjar 06.00 helt mörkt var det och så när man väl satt sig i bilen ville jag inte gå därifrån. Men aja jag var ju tvungen till det, så då kom jag dit så var Petter & Gustav där och visade mig runt och så, sen var det bara till att börja skala äpplen..... typ hundratusentals kändes det som men var kanske 40-50? så nu är jag riktigt grym på att skala äpplen ;p Och efter det skulle jag paketera kakor som skulle någonstans? När det var klart så skulle jag "forma" degar till olika bröd, typ några som man skulle vika/rulla/vika/rulla osv o sen rulla ut kanterna så dom blev smala(vet att det låter jätte konstigt men svårt att förklara)+ en massa andra bröd som jag inte orkar förklara hur jag gjorde fast måste säga att det är SVÅRT! 
Sen sa Petter att jag kunde sopa golvet som var/är fullt med mjöl... det tog lite tid, dryyyygt. Aja, sånt får man stå ut med. 
efter det var klockan typ 10 & då var det "frukost" hahah, blev bröd från caféet bl.a det som man vek/rullade & "veckans bröd" med äpple i. 
När jag tittade på klockan efter det såg jag att det bara är typ 3,5h kvar tills jag slutar :)great.. Sen har dom också sagt att dom ska få mig till o börja dricka kaffe nu? No way! Att jag gör det, inte gott inte gott.
Sen var det till att skära kakor(kakdeg som låg i rullar) ca 1cm tjocka bitar. 
När det var klart kom en av dom jobbigaste sakerna under dagen, "fodra mazarinformar"(gjorde detta på Olof Viktors) Gustav la degen över en massa formar som var sprutade med fett & sen var det bara till att fixa så att degen var hel i formen.... det tog ett tag kan jag säga. Sen var det dags för knäckbröd! Ganska kul, men lite tråkigt i längden + att det var lite för mycket matte i det hela, dom höll hela tiden på att räkna ut hur många procent av högarna vi hade gjort. 
Klockan hade hunnit bli 1 efter det :) bara 1h kvar & då var det dags för städning, fick börja med en ganska häftig maskin som delar degen åt en, man lägger ner den i maskinen & stänger "locket" och så delar den degen i typ 12/24 bitar;) efter det var det dags att grädda knäckebröden, läskigt eftersom ugnarna är skit varma! Och sista saken jag gjorde var att sopa golvet, igen...


Sen precis innan jag skulle gå så frågade Petter,
- Vet du om du ska jobba på lördag?
- Näääe? 
- För du behöver inte, för den som jobbar jobbar  typ natt, så det är inte lönt att du kommer hit.
- Okej :D 
- Men vi har en "surdegsskola" i helgen så du kan ju komma dit istället?
- Jadå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar