torsdag 19 maj 2011

Skolk i betyget eller inte?

Hej! 
Länge sedan det blev ett inlägg, men har ju inte varit några uppgifter så det är väl förståeligt. 

Men i alla fall så ska jag skriva lite om vad jag tycker/tänker om skolk i betyget. Jag har egentligen inte riktigt valt "sida" om man säger som så. Från början så kan man ju redan nu "nästan se" ifall elever skolkar i betygen redan nu, eftersom ifall man vet att den eleven inte direkt är ett geni och så över ambitiös så att den gör allt hemma kan man ju dra en slutsats att den eleven nog skolkar. Visst det behöver inte vara så men jag skulle tycka att det var mest troligt. För elever som skolkar brukar inte direkt gå runt och ha VG/MVG i betyg. Så om man känner eleven så kan man se det även fall det inte syns i betygen.

Men det är kanske lite bättre för föräldrarna i fall det skulle synas i betygen, de kanske inte ha insett hur mycket deras son/dotter egentligen skolkar? För det är kanske inte det första man säger till sina föräldrar, att man har skolkat från alla matte lektioner under hela läsåret. Genom att skolka så förstör man bara för sig själv. 

Jag tycker att närvaro ska vara ett kriterium för betyget godkänt men jag tycker inte att skolk ska synas i betyget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar